Welke kwaliteiten moet een online marketeer hebben?
Onder kwaliteiten spreekt men over hard en soft skills. Ieder persoon heeft zijn/haar eigen kwaliteiten en valkuilen. Het is immers goed om zowel de sterke- als zwakke punten concreet vast te stellen, zodat je met behulp van de sterke punten jezelf kunt positioneren als online marketeer. Het is overigens verstandig om in te spelen op de zwakke punten door middel van opleidingen en trainingen. Wat precies deze hard en soft skills zijn, leggen we in het vervolg van dit artikel uit.
Hard skills
Hard skills zijn meetbaar of tastbare skills. Het gaat voornamelijk om vakgerichte kennis of iets technisch wat je hebt kunnen leren. Hard skills leer je voornamelijk bij je opleiding of trainingen waarin een onderwerp centraal staat. Tijdens het sollicitatiegesprek kan de interviewer doorhameren op de hard skills om te kunnen meten in hoeverre je gekwalificeerd bent voor een specifieke baan/functie. De meest voorkomende hard skills zijn:
- Programmeren
- Analytische vaardigen
- Het kennen en spreken van een of meerdere talen
- Kennis en ervaring met bepaalde toals zoals: Google Analytics, Ahrefs, SEMrush etc.
- (Social) advertising
Het aanleren van deze hard skills is makkelijker in vergelijking tot soft skills. Met behulp van omscholing, bijscholing en ook nascholing is het makkelijk om een bepaalde hard skill te kunnen ontwikkelen. Ben je benieuwd hoe je bijvoorbeeld kunt programmeren? Dan is het verstandig om een opleiding, traineeship e.d. in die richting te volgen.
Soft skills
Soft skills zijn minder tastbaar en hebben ook meer betrekking op jou als persoon en je persoonlijkheid. Deze skills zijn immers moeilijk leerbaar, maar de urgentie van het beheersen over sterke soft skills is steeds belangrijker geworden voor werkgevers. Tijdens het sollicitatiegesprek zal er zeker gevraagd worden naar enkele soft skills – o.b.v. je cv- om deze nader toe te lichten.
Enkele soft skills zijn:
- Persoonlijk leiderschap
- Creativiteit
- Doorzettingsvermogen
- Communicatieve vaardigheden
- Doelgerichtheid
- Autonomie
Welke skills heb je vooral nodig in de online marketing wereld?
Een online marketeer moet voldoende verhouding hebben tussen het beheersen van hard en soft skills. Een online marketeer moet zeker goed zijn in het analyseren van data, weten hoe je moet werken met bepaalde tools en moet enigszins kunnen programmeren (hard skills). Daarnaast moet de online marketeer een creatieve mindset hebben, moet goed kunnen doorzetten en moet sterke communicatie hebben (soft skills). De meeste skills leer je ook bij een marketingbureau Rotterdam of een communicatieadviesbureau omdat er meerdere mensen op het zelfde vakgebied zijn.
Het leren van een ervaren marketeer zal je leerproces immers versnellen en versoepelen. Probeer daarom altijd een goed netwerk op te bouwen, waar je vooral veel van elkaar kunt en mag leren!