Voor- en nadelen van SEA
SEA: je hebt er vast al eens van gehoord, zeker als je actief bent in de marketingsector. Veel bedrijven maken gebruik van SEA (Search Engine Advertising), om zo meer mensen te bereiken. In tegenstelling tot SEO gaat het hierbij om een betaalde positie in de zoekresultaten. Wil je aan de slag met SEA? Dit brengt verschillende voordelen met zich mee. Tegelijkertijd zijn hier ook een aantal nadelen aan verbonden. Lees je dus van tevoren goed in. Hieronder vind je vast een aantal voor- en nadelen van SEA.
Nadelen van SEA
Wil je aan de slag met SEA, dan heb je kennis nodig van advertentieprogramma Google Adwords. In dit programma creer je campagnes en monitor je de effecten van je advertenties. Gelukkig is Google Ads uitbesteden ook nog een optie. Dit kun je bijvoorbeeld doen bij een bureau als Odiv.nl. Op die manier weet je zeker dat je in goede handen bent.
Een ander nadeel van SEA is dat het niet gratis is. Iedere klik op de advertentie kost geld. Bovendien zul je je Google Ads campagnes consistent bij moeten houden.
Voordelen van SEA
Uiteraard brengt SEA ook vele voordelen met zich mee. Je ziet vaak op korte termijn al resultaat, doordat je advertenties direct na aanmaak van de campagne getoond worden in Google. Bovendien is alles goed meetbaar wanneer je met SEA werkt. Je koppelt de advertentie statistieken aan je Google Analytics account, waardoor je een goed inzicht hebt in bijvoorbeeld het aantal kliks, de verkopen en de downloads.
Ook kun je zelf opgeven op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. In tegenstelling tot SEO ben je hierbij dus niet afhankelijk van de woorden die op je website gebruikt worden. Daarnaast koppel je de zoekwoorden zelf aan een landingspagina naar keuze, voor het beste resultaat. Bij SEO is dit niet het geval.